Kutsu yhteiseen keskustelu- ja koulutustilaisuuteen

Varkauden kotiseutukeskukseen maanantaina 26.10.2009 klo 18.00

Ajankohtaista kotiseututyön kentällä

Muistitieto.fi – pohjoissavolainen perinne talteen

Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto ry kutsuu jäsenyhdistyksiään ja muita Suomen Kotiseutuliiton jäsenjärjestöjä seudullisiin tapaamisiin lokakuussa Muistitieto.fi -kiertueella. Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton edustajat kiertävät alueella tapaamassa kotiseutuväkeä, kouluttamassa heitä Muistitieto.fi -palvelun käyttöön ja kertomassa liiton toiminnasta.

Varkauden alueen tilaisuus pidetään maanantaina 26.10.2009 klo 18.00 Varkauden Kotiseutukeskuksessa Tyyskänniemessä.

Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto sai keväällä 2009 Suomen Kulttuurirahaston Pohjois-Savon rahastolta avustuksen muistitiedon kokoamiseksi Muistitieto.fi -sivustolle. Suullisen perinteen tallentamisen lisäksi järjestelmään kootaan myös valokuvia, elokuvia sekä puhetta ja muita äänitallenteita. Liikkeelle lähdetään nuoruusmuistojen keräämisestä. Palveluun yhdistyy tavoite edistää terveyttä ja hyvinvointia tarjoamalla väylän muistisairaan muistin aktivoimiseen ja ylläpitämiseen.

Muistitieto.fi sivustoa on valmistellut työryhmä, jossa ovat mukana perinteen tutkimuksen professori Seppo Knuuttila Joensuusta, kansanterveystieteen professori Jussi Kauhanen Kuopiosta, Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton puheenjohtaja Kirsi Moisander, sosiaalisen median asiantuntija Jyri Wuorisalo sekä hankekoordinaattorina toimiva Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton sihteeri Tarja Itkonen. Yhdistyksen yhteistyökumppanina toimii ProCivitas osuuskunta.

Lisätietoja: Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liiton puheenjohtaja Kirsi Moisander, 040 744 8730 tai hankekoordinaattori Tarja Itkonen, 046 627 2628.

Jakelu: Leppävirta-seura, Varkaus-seura, Kangaslampi-seura, Soinilansalmen kyläyhdistys, Sorsakoski-seura, Pohjois-Savon kotiseutuyhdistysten liitto, hallitus

Varkaus-seura ry:n syyskokous ke 18.11.09 klo 18.00. Kokouksessa oli vieraana Valamon luostarin johtaja Arkkimandriitta Sergei, joka puhui Valamon Luostarin historiasta ja Uuden Valmon Luostarin vaiheista.