Lauri Andersinista Savon kielen murremestari 2013

Lauri Andersinista Savon kielen seura ry:n murremestari vuonna 2013 (Savon Sanomat 24.3.2013 / Virpi Poikolainen)

Savolaista stand upia suurella sydämellä!

IMG_1027.jpg

Ensi väännetään kättä mikrofonista. -En tarvihe, minullon kuuluva iäni, varkautelainen Lauri Andersin toppuuttelee.-Tuolla on perällä istuvilla kuulokojeita, tilaisuutta vetävä Savon kielen seuran puheenjohtaja Osmo Hänninen inttää ja työntää mikrofonia empivän näköisen Andersinin käteen. Tämä nappaa sen pitkin hampain ja mutisee, että tähän kuuluu kyllä esityskin, eikä vain puhetta, mutta olkoon. Mukaansa tempaava esitys onkin. Niin paljon siihen liittyy elehdintää ja mielikuvien maalailua, että äänentoistolaite käy huulien tienoilla vain harvakseltaan. Onneksi Savon kieli tosiaan kajahtaa kuuluvasti ja perärivikin kuulee.

Ensi pitkänhuiskea ja erehdyttävästi Esa Pakarista muistuttava Andersin huastelee pieleen menneestä uintireissusta. Teksti on tunnetun murrenikkarin Varman käsialaa. Andersin kuvailee leppoisan kesäpäivän ja uintihalunsa niin elävästi, että veden välkkeen näkee jokainen maakuntakirjaston salissa istuvista. Hän heittää pikkutakkinsa kuvailemallensa hiekkarannalle ja panee muka tupakiksi. Kertomansa mukaan hän pulahtaa pulikoimaan ihan ilkosillaan. Mitta sillä välin tupakan natsa polttaakin rannalla lojuvat vaatteet.

Niin elävää on Andersinin murre, että yleisö näkee roihun sielunsa silmin. Taitaa olla Kuikka Koposenkin vikaa tässä miehessä. Suut ovat avoinna maireasta odotuksesta ja Andersin kiskoo kuulijoiltaan kilpailun kuuluvimmat hörähdykset..

Kun puheenjohtaja Hänninen ilmoittaa, että voittajalta löytyvät kaikki avut, joita savolaisella täytyykin olla, nyökkäillään yleisössä arvailevasti. Savoa tietenkin pitää osata sujuvasti. Lisäksi raati on kiinnittänyt huomiota esiintymiseen ja kokonaisuuteen. Ja Andersinhan diplomin pokkaa ja kunniasta kiittää. Andersin on kotipuolessaan tunnettu kotiseutuyhdistyksen ja Varkaus-seuran aktiivi. Seurassa lausunta-ja esiintymistaitojen ylläpitäminen on ollut pitkään osa perinteikästä toimintaa.

Andersinin lausumisen lahjat on niin ikään tunnettu Varkaudessa pitkään. Niirasen lisäksi Kalle Väänäsen murretekstit ovat hänelle rakkaita. Esiintymistä hän on jonkin verran harjoittanut aikaisemminkin, mutta kilpailuihin mies uskaltautui vasta kypsällä iällä.-Ei olisi tullut lähdettyä muuten, mutta painostivat, 70 vuotta viime syksynä täyttänyt Andersin toteaa vaatimattomasti, mutta posket hehkuvat onnistuneen keikan merkiksi.

Entä jos nyt pukkaa keikkaa enemmänkin? Olisko miehestä stand up-lavoille?-Kyllä tietysti lähen!

Andersinin mukaansa tempaavaa murreosaamista voi kuunnella ainakin ensi heinäkuussa (29.7.) Iisalmessa pidettävissä murteen puhumisen SM-kilpailuissa, joihin hän Savon murremestarina osallistuu.

(lyhennelmä lehtijutusta / ak)